Transport morski zyskuje sobie coraz większą popularność i przedostaje się z maleńkiej niszy do jednego z podstawowych narzędzi przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność na rynkach światowych. Warto się dowiedzieć o nim trochę więcej, tym razem o zabezpieczaniu ładunków na czas transportu.
Spis Treści
ToggleDlaczego transport morski?
Słowem wstępu trzeba powiedzieć, dlaczego w ogóle warto się interesować transportem morskim i jaka jest jego specyfika. A jest to transport bardzo specyficzny, ponieważ nie da się ukryć, że jest to transport stosunkowo powolny. Nie bardzo wolny, ale wolniejszy od innych alternatyw transportowych. Pozwala za to przy wyjątkowo niskim koszcie przewozić ogromne ilości towarów na mniejsze i większe odległości.
Jest to rodzaj transportu, który powala sprowadzać rzeczy z drugiego końca świata na podobnych zasadach co transport lotniczy, choć jest on zdecydowanie tańszy, co ma znaczenie szczególnie w kwestii importu towarów z Chin. Jest to też transport o kilka kategorii bardziej bezpieczny od najpopularniejszego transportu samochodowego, w którym awarie i wypadki są niestety codziennością. Problemem na pewno nie jest zasięg transportu, ponieważ porty komercyjne rozrzucone są gęsto po całym świecie.
Przygotowanie transportu – czynnik kluczowy
Warunki na morzu są bardzo specyficzne, czyli jest mokro, woda jest słona, a temperatury potrafią być bardzo zmienne. Nie jest to na pewno lista warunków optymalnych do transportu jakiegokolwiek towaru. Co więcej, ładunek będzie wystawiony na działanie takich czynników przez stosunkowo długi czas.
Dlatego podstawy odpowiedniego zabezpieczania ładunków w transporcie morskim zawsze obejmują zabezpieczenie go przed wilgocią, zabezpieczenie przed dostępem powietrza, jak również zabezpieczenie przed czynnikami mechanicznymi, które jak najbardziej mogą się pojawić na wzburzonym morzu.
Skrzynie i kontenery
Podstawowym opakowaniem każdego towaru przewożonego transportem morskim są skrzynie. To właśnie do takiej skrzyni pakujemy nasz towar i jeśli mamy więcej skrzyń, umieszczamy je od razu w kontenerze. Jeśli mamy ich mniej lub tylko jedną, zajmie się tym sam przewoźnik.
Skrzynia w kontenerze to przede wszystkim zabezpieczenie, dzięki któremu będziemy mieli pewność, że towar nie będzie się przemieszczał i w ten sposób sam się nie uszkodzi. Skrzynię w kontenerze najczęściej owija się dodatkowo folią, ponieważ jest to doskonały sposób na zabezpieczenie jej przed dostępem wody.
Stabilizacja piętrowa
Zabezpieczenie przed czynnikami mechanicznymi nie polega oczywiście tylko na wrzuceniu skrzyni do kontenera ot tak. Konieczne jest odpowiednie ustawianie skrzyń jedna na drugiej i nie pozostawianie wolnej przestrzeni pomiędzy nimi.
Dodatkowo trzeba zastosować tak zwane poduszki sztauerskie, dzięki którym możliwe jest wypełnienie wszystkich wolnych przestrzeni i upewnienie się, że nic nie będzie się poruszało. Jest to ostatni etap pakowania towarów do kontenerów i czasami bywa traktowany po macoszemu, ale jest to błąd mogący skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami.
Artykuł powstał przy współpracy z serwisem www.skrzynietransportowe.eu |