Rehabilitacja kręgosłupa – zadbaj o swoje plecy!

Rehabilitacja kręgosłupa – zadbaj o swoje plecy!

Aktulności

Twój kręgosłup często boli? W takim przypadku warto pomyśleć o wizycie u fizjoterapeuty i skorzystaniu z profesjonalnej rehabilitacji!

Kręgosłup jest bardzo ważnym narządem ruchu w ciele człowieka, który utrzymuje je w pozycji pionowej i służy do zabezpieczenia rdzenia kręgowego. Niestety, kręgosłup każdego dnia narażony jest na różne niebezpieczeństwa, które mogą prowadzić do jego bólu. Wówczas konieczna może być specjalna rehabilitacja kręgosłupa przeprowadzona przez fizjoterapeutę.

Co najczęściej wywołuje bóle kręgosłupa? Kiedy warto zdecydować się na rehabilitację? W jaki sposób można zapobiegać ponownemu pojawieniu się dolegliwości bólowych?

Dlaczego narzekamy na bolący kręgosłup?

Ból kręgosłupa w różnych jego częściach, w tym głównie w części szyjnej oraz lędźwiowej, jest powszechnie spotykany. Coraz częściej traktuje się go również jako schorzenie cywilizacyjne.

Na bolące plecy najczęściej narzekają seniorzy, ale problem ten dotyka coraz to młodszych osób.

Wśród czynników wywołujących ból kręgosłupa znajdują się między innymi:

  • długa praca w pozycji siedzącej albo stojącej, która obciąża kręgosłup
  • nieskorygowane wady postawy
  • urazy kręgosłupa, na przykład podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów, wypadków komunikacyjnych
  • różnego rodzaju schorzenia – dyskopatia, zwyrodnienia kręgosłupa, zapalenia, problemy neurogenne nowotwory

Oczywiście, to tylko przykładowe przyczyny bólu kręgosłupa, ponieważ dolegliwość ta może mieć także znacznie więcej powodów.

Aby je określić, warto udać się do specjalisty, na przykład do fizjoterapeuty, którego specjalności jest także rehabilitacja kręgosłupa pozwalająca na wyeliminowanie nieprzyjemnych dolegliwości.

Czym jest rehabilitacja kręgosłupa?

Pod pojęciem takim jak rehabilitacja kręgosłupa znajduje się szeroka gama procedur, które pozwalają na zmniejszenie dolegliwości bólowych kręgosłupa. Rehabilitacja najczęściej prowadzona jest przez fizjoterapeutę z wykorzystaniem różnego rodzaju metod.

Najczęściej rehabilitacja kręgosłupa bazuje na specjalnym masażu oraz ćwiczeniach, które skoncentrowane są na miejscu występowania bólu. Wówczas można go znacznie zredukować lub całkowicie wyeliminować, a także poprawić ruchomość danych punktów, a nawet doprowadzić do likwidacji przyczyny bólu, na przykład przemieszczonego dysku.

Fizjoterapeuta może zalecić swoim pacjentom także skorzystanie z innego rodzaju metod fizjoterapii, na przykład fizykoterapii jak elektroterapia, magnetoterapia, laseroterapia, termoterapia, hydroterapia.

Kluczem do uzyskania najlepszych efektów jest regularna rehabilitacja kręgosłupa, dlatego też pacjent powinien pamiętać o tym, aby regularnie odwiedzać gabinet fizjoterapii. Dodatkowo, powinien pamiętać także o profilaktyce.

Bóle pleców? Nie zapomnij o profilaktyce!

Aby bóle pleców uległy zmniejszeniu i nie powtarzały się tak często, warto pamiętać nie tylko o regularnej rehabilitacji, ale również o profilaktyce, która także ma bardzo duże znaczenie!

Profilaktyka w zmniejszeniu bólu kręgosłupa może polegać między innymi na:

  • systematycznym ruchu – jazda na rowerze, pływanie, nordic walking, ćwiczenia w domu
  • regularnym przerywaniu pracy w pozycji siedzącej lub stojącej i wykonywaniu odpowiednich ćwiczeń
  • stosowaniu wygodnego materaca oraz poduszki
  • odpowiednim dźwiganiu ciężarów

Zatem odpowiednia profilaktyka oraz rehabilitacja kręgosłupa pozwalają na wyeliminowanie problemu bólu kręgosłupa.

Adresy gabinetów fizjoterapeutycznych oferujących kompleksowe usługi w tym właśnie zakresie można znaleźć już teraz on-line.

Artykuł powstał we współpracy z Centrum Rehabilitacji Fizjoter z Krakowa.

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Adrianna Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Adrianna
Gość
Adrianna

Raz na jakis czas lubie szarpnąc się na masaż pleców. Nie dość, ze jest to przyjemne to jest wskazane, szczególnie jeśli macie pracę siedzącą, która jest zdecydowanie niewskazana dla kręgosłupa.

Dobrze jest również pamiętać o codziennej aktywności fizycznej 🙂