Prawie rok pandemii sprawił, że znacznie rzadziej odwiedzaliśmy centrum handlowe w Warszawie. Wizyty były możliwe tylko wtedy, gdy luzowano obostrzenia. Czy nowoczesne sklepy wielkopowierzchniowe wrócą do łask klientów? A może będziemy bardziej zainteresowani zakupami online?
Nowoczesne technologie w handlu
Do niedawna zwolennicy zakupów online i sklepów stacjonarnych stanowili w miarę porównywalne liczebnie grupy. Pandemia pokazała, że szala powoli opada w stronę Internetu. Nic dziwnego. Podczas gdy punkty handlowe świeciły pustkami, klienci przestawili się na wygodne zakupy online. Nowoczesne technologie sprawiły, że teraz szukamy produktów w sieci, tam porównujemy ceny i dokonujemy transakcji. Urządzenia mobilne stały się popularne jak nigdy dotąd. Jak w tym świecie odnajduje się centrum handlowe w Warszawie?
Sklepy stacjonarne działają też online
Duże podmioty handlowe niezbyt ucierpiały pomimo zamykania sklepów. Zagraniczne sieciówki dość szybko udostępniły swoją ofertę w Internecie. Co prawda, nie było opcji odbioru w konkretnym sklepie, tylko doręczenie zakupionego towaru na kilka sposobów. Tym samym klienci mieli dostęp do kolekcji jesiennych, zimowych i wiosennych. Zwolennicy przymierzania i dotykania towaru przed zakupem mogą się poczuć zawiedzeni. Już przed pandemią okazało się, że klasyczne, pasywne centra handlowe w Warszawie przechodzą do historii. Handel nabrał nowego wymiaru. Wiele osób przychodziło obejrzeć towar w punkcie stacjonarnym, ale zakupów dokonywali w sieci.
Lekarz w centrum handlowym w Warszawie
Kolejne generacje sklepów wielkopowierzchniowych pokazują, jak bardzo liczy się klient. Nie chodzi tylko o to, żeby przyjechał na zakupy. Ambicją zarządzających takimi obiektami jest mieć lojalnych odwiedzających. W dużych sklepach już teraz można znaleźć kina, kluby fitness czy popularne punkty gastronomiczne, nie tylko typu fast food. Klienci mogą liczyć na wyrafinowaną kuchnię, szkoły tańca, salony beauty, a nawet przychodnię lekarską. Wszystko po to, aby w jednym miejscu móc ogarnąć wszystkie codzienne obowiązki. W polskich realiach w centrach handlowych jeszcze nie ma mieszkań. Ale za granicą ten wariant także jest testowany.
Skąd wiadomo, czego potrzebuje klient?
Twoja opinia o centrum handlowym w Warszawie jest bardzo ważna. Bywa, że odwiedzający są proszeni o wypełnienie krótkiej ankiety. Ruchy klientów są też uważnie śledzone i analizowane. Pomagają w tym liczne aplikacje, jakie mamy w smartfonach. Jeśli są podłączone do Internetu, łatwo sprawdzić, ile osób zareagowało na konkretną promocję lub kampanię reklamową. Nowoczesne obiekty są naszpikowane elektroniką. Ona także zapisuje ruchy konsumentów. Gotowy materiał poddaje się analizie. Na jej podstawie tworzy się ofertę i udogodnienia, jakich oczekują konsumenci.
Jeszcze nigdy klienci nie czuli się tak rozpieszczani w centrach handlowych, jak obecnie. Z tego powodu z pewnością nie porzucą sklepów stacjonarnych na rzecz zakupów online.