Prowadzenie własnej działalności gospodarczej na zasadach franczyzy bez żadnych wątpliwości stanowi jeden z najbardziej efektywnych a zarazem najbardziej bezpiecznych modeli biznesowych. Franczyza co prawda wiąże się z określonymi kosztami dla przedsiębiorcy, jednak praktyka w sposób wyraźny dowodzi, że ten schemat jest znacznie bardziej efektywny, niż rozpoczynanie działalności całkowicie „od zera”, czyli pod marką, która pozostaje nieznana klientom.
Jednak pomimo swoich niewątpliwych atutów śmiało można powiedzieć, że biznes franczyzowy nadal nie stanowi opcji, która jest szczególnie popularna wśród początkujących polskich przedsiębiorców. Podczas gdy chociażby w realiach gospodarczych krajów Europy Zachodniej franczyza stanowi właściwie jeden z najbardziej standardowych modeli, w Polsce opcja ta nadal jest wybierana przez młodych ludzi biznesu stosunkowo rzadko.
Specjaliści zgadzają się co do tego, że podstawową przyczynę opisywanego stanu rzeczy stanowi po prostu brak rzetelnej wiedzy zarówno na temat mechanizmu działania franczyzy, jak też na temat zalet, jakie oferuje ten model działalności gospodarczej. Dlaczego więc z pewnością warto rozważyć franczyzę jako opcję na własny biznes? Postarajmy się odpowiedzieć na to pytanie.
Spis Treści
ToggleNa czym polega franczyza i jakie są jej zalety?
Mówiąc najkrócej i najprościej, franczyza oznacza po prostu odpłatne dzierżawienie prawa do prowadzenia własnej działalności biznesowej pod szyldem innej, przeważnie znacznie bardziej znanej marki. Co oczywista, tego rodzaju „dzierżawienie” wiąże się z określonymi kosztami. Najczęściej franczyzobiorca jest zobowiązany do oddawania firmie będącej franczyzodawcą określonej części uzyskiwanych przez siebie dochodów.
Jest to jednak jedyny mankament jaki można wskazać jeżeli chodzi o biznes franczyzowy. Jakie są natomiast najważniejsze zalety biznesu na zasadach franczyzy? Przede wszystkim, nasza firma jest rozpoznawalna już na samym starcie, co z jednej strony znacząco ułatwia osiąganie dochodów już na początkowych etapach działalności, zaś z drugiej strony pozwala znacząco ograniczyć wydatki na szeroko rozumiany marketing. Warto również dodać, że wielu franczyzodawców oferuje podmiotom współpracującym naprawdę szerokie spektrum różnego rodzaju programów wsparcia. Można więc liczyć między innymi na darmowe szkolenia, pomoc w zakresie wyboru lokalizacji biznesu, pomoc w rekrutacji pracowników czy też prowadzeniu księgowości.
Jak wybrać franczyzodawcę?
Oczywiście, kluczowym warunkiem zyskowności jeżeli chodzi o biznes franczyzowy jest wybór odpowiedniego franczyzodawcy. Powinna to być albo powszechnie znana marka, w sytuacji kiedy zamierzamy prowadzić np. zwykły sklep lub lokal gastronomiczny, albo też marka mniej znana lecz ciesząca się wysoką renomą wśród tej grupy klientów, która będzie stanowić nasz target.
Ostatnio ciekawym rozwiązaniem są ponadto również tzw. wyspy w galeriach handlowych. W tym wypadku koszty samej działalności są niewielkie, zaś przy odpowiednim zaplanowaniu działalności istnieje szansa na szybkie uzyskiwanie naprawdę pokaźnych dochodów.
Więcej informacji Artykuł powstał we współpracy z https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci – bądź na bieżąco. |