Gwiazdki hotelowe w miarodajny sposób świadczą o standardzie obiektu, w związku z czym warto traktować je jako cenną wskazówkę podczas wybierania noclegu. Potencjalni klienci mogą na ich podstawie stwierdzić, czy pobyt w danym hotelu będzie wystarczająco komfortowy. Ponadto gwiazdki stanowią ważny czynnik wpływający na renomę obiektu. Czy jednak naprawdę można im ufać? Wyjaśniamy, kto i na jakiej podstawie przyznaje gwiazdki hotelowe.
Spis Treści
ToggleKategoryzacja hoteli w Polsce
Przyznawanie gwiazdek wiąże się z procesem kategoryzacji obiektów noclegowych, którego instrukcja została określona w przepisach, w tym w Ustawie z 29.08.1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych. Każdy hotel należy do jednej z kategorii oznaczanych gwiazdkami od 1 do 5 (im więcej gwiazdek, tym lepszego standardu należy się spodziewać w obiekcie). Kryterium oceny stanowi m.in. wyposażenie i metraż pokoi, dostęp do usług dodatkowych, możliwość skorzystania z parkingu strzeżonego – drobiazgowej ocenie podlega wiele elementów związanych zarówno z samymi pokojami, jak i kompetencjami personelu.
Tak staranna weryfikacja ma na celu gruntowne i zarazem wieloaspektowe sprawdzenie standardu oferowanego przez hotel, trzeba jednak pamiętać, że w każdym kraju kryteria przyznawania gwiazdek są inne. Największą różnicę można zauważyć w hotelach ze SPA oraz ze strefami o profilu sportowym, restauracyjnym czy biznesowym – czasem mimo dostępu do takich atrakcji hotele zagraniczne prezentują znacznie niższy poziom niż ich odpowiedniki polskie. W Polsce kategoryzacja obiektów hotelowych jest restrykcyjnym i obowiązkowym procesem.
Kto bierze udział w procesie przyznawania gwiazdek hotelom?
Hotelarze nie mogą przyznawać gwiazdek ani własnym obiektom, ani nawet sobie nawzajem – taka ocena mogłaby rzeczywiście budzić zastrzeżenia co do wiarygodności. Za przeprowadzenie procesu kategoryzacji hoteli odpowiadają marszałkowie województw. Prawodawca zapewnił im także możliwość konsultowania się z ekspertami, których zadaniem jest podzielenie się doświadczeniem i profesjonalne ocenienie standardu hotelu pod kątem poszczególnych wytycznych.
„W proces przyznawania gwiazdek może być zaangażowany szereg specjalistów, np. strażaków, urzędników reprezentujących stacje sanitarno-epidemiologiczne czy osób specjalizujących się w nadzorze budowlanym. Oddelegowani przez marszałka eksperci mają dostęp nie tylko do każdego pokoju, ale też do dokumentów związanych z kontrolowanym obszarem” – wyjaśnia pracownik Amber Hotelu z Gdańska.
Finalnie nadanie kategorii ma formę decyzji administracyjnej, hotelarze natomiast mają obowiązek umieszczenia informacji o kategorii obiektu w widocznym miejscu. Dzięki temu, że w Polsce za kategoryzację hoteli odpowiadają niezależne organy państwowe, a nie np. stowarzyszenia branżowe, goście mogą mieć pewność, że w wybranym obiekcie na pewno znajdą interesujące ich udogodnienia. Ponadto system przyznawania gwiazdek jest jednolity dla wszystkich obiektów hotelarskich, co również świadczy o jego wiarygodności.