Idealnym szefem można chcieć zostać, ale większość z nas będzie takiego chciała mieć. Dobre przywództwo to poczucie bezpieczeństwa pracy, stabilność, większa motywacja do wykonywania służbowych zadań oraz satysfakcja, czerpana z osiąganych wyników. Z takich względów zależy nam na tym, aby osoby zarządzające naszym zespołem wiedziały, co robią. Ale co to właściwie oznacza?
Spis Treści
ToggleZarządzanie zasobami ludzkimi
W Polsce coraz częściej porusza się temat świadomego przywództwa oraz wybierania na liderów osób, które mają do tego predyspozycje, a jeszcze lepiej – są w tym kierunku wykształcone. Oznacza to, że kierujemy się w stronę naprawdę profesjonalnych kadr zarządzających. Choć jeszcze w wielu firmach króluje wybór na kierownika osoby z największym stażem pracy w przedsiębiorstwie, to sam fakt rozmowy na ten temat jest już chwalebny. Dzięki temu nawet tak wybrani na liderów zaczną przechodzić testy kwalifikacyjne lub choćby kursy, które pomogą im rozbudować umiejętności niezbędne do zarządzania.
Idealny szef – jaki jest?
Fantastyczny lider to nie tylko pusta fraza słowo, rodem z utopii. To także nie najdłuższy staż w firmie. Idealny szef charakteryzuje się zbiorem wielu cech, które mają później bezpośredni wpływ na jego podwładnych. Większość z nich to umiejętności miękkie, które odpowiadają za kontakty i relacje międzyludzkie oraz odnajdywanie się w normach i konwenansach społecznych. Są to cechy, które mamy wrodzone, ale można je rozwijać. Co ważne – przydają się bez względu na wykształcenie i branżę, w której finalnie będziemy je wykorzystywać.
Opanowanie to podstawa
Dobry szef raczej nie będzie ciągle na wszystkich krzyczał i wybuchał gniewem za każdym razem, gdy ktokolwiek popełni choćby najmniejszy błąd. Opanowanie emocji jest jedną z ważniejszych umiejętności idealnego lidera. Pozwala przyjąć sytuację „na zimno” i ocenić po faktach, z czym mamy do czynienia. Dzięki temu szybciej odnajdujemy rozwiązania i wyciągamy wnioski, aby nie popełniać tego samego błędu w przyszłości.
Umiejętność udzielania informacji zwrotnej
Kiedy już wiemy, co poszło nie tak i jak temu zaradzić, najpewniej trzeba poinformować odpowiedzialną osobę lub dział o skali wygenerowanego przez nich błędu. Zawarcie kluczowych dla sprawy danych jest tu ważne. Trzeba to zrobić tak, aby powiedzieć prawdę, opierać się na faktach, określić odpowiedzialnych za sytuację i pokazać rozwiązanie bez obrażania innych i wpędzania zespołu w poczucie winy. Udzielanie informacji zwrotnej to prawdziwa sztuka.
Najlepszy zespół jest zmotywowany
Zespół trzeba następnie przygotować na żmudny proces naprawiania błędu, wdrażania nowych procedur w firmie i funkcjonowania w nieznany im sposób, we wcześniej nieznanych metodach… „No, ale komu by się chciało?”. Rolą idealnego szefa jest sprawić tak, aby zespół miał motywację do tego, aby wykonać każdy projekt. Trzeba tu nie tylko umieć różne typy osobowości, ale także dobrać do nich motywatory. W końcu nie na każdego zadziała przysłowiowy kij i marchewka.
Doceniam Was
Żmudny proces zmian i wdrażania nowych standardów pracy w firmie zakończony? Czas na pochwały! Idealny szef na pewno doceni osoby, które miały istotny wkład w aktualną wizję przedsiębiorstwa. Był czas na informację zwrotną dotyczącą negatywów działania, a po poprawkach warto zainteresować się pozytywami. Zauważyć i wyartykułować je zespołowi to zadanie dla świetnego lidera.
Masz idealnego szefa? Powiedz innym z Work or Not!
Idealnym szefem warto podzielić się z innymi! Z takim liderem rozwój firmy to tylko kwestia czasu, co oznacza powiększanie się Twojego zespołu. Możesz mieć wpływ na to, kto będzie z Tobą pracował. W jaki sposób?
Wystarczy, że podzielisz się opinią o firmie, w której pracujesz na portalu internetowym Work or Not (link tutaj). Napisz to, jak świetnie zarządza Twoim zespołem lider i jaka atmosfera dzięki temu panuje w przedsiębiorstwie. To pozwoli nowym pracownikom szybko podjąć decyzję o podjęciu zatrudnienia. Kiedy zobaczą szczerze, pozytywne komentarze całego zespołu odkryją, że jest to miejsce, w którym po prostu trzeba być!