Jednym z głównych motywów internetowych żartów pracowników jest to, jak bardzo są oni zapracowani i jak wiele robią dla firmy w kontrze do tego, jak bardzo w tym wszystkim przeszkadza apodyktyczny szef. Chcieli by mieć lidera zamiast szefa, ale wcale nie jest to takie proste. Każdy szef oczywiście także chciałby być liderem, generałem, za którym pójdą dumnie jego kolumny. Jak to ciągnąć? Co zrobić, aby taki schemat był osiągalny? Przede wszystkim potrzebna jest odpowiednia wiedza. Lider powinien posiadać wiedzę w kilku bardzo ważnych obszarach.
Spis Treści
ToggleJak działa firma?
Kwestia działania firmy jest zazwyczaj źle interpretowana przez szefów, którzy chcieliby być liderami. Lider nie musi być bowiem ekspertem od tego, co robią pracownicy. Wręcz przeciwnie, po to firma zatrudnia pracowników, żeby wiedzieli, co robią.
Zadaniem lidera jest kierowanie działaniem pracowników, organizowanie warunków do tej pracy i tworzenie systemu, którym będzie im się dobrze współpracowało. Jest to przeciwieństwo szefa, który pokazuje pracownikowi, jak ma działać.
Lider powinien wręcz wiedzieć, kiedy działać nie powinien, co jest bardzo poważną kompetencją z zakresu samokontroli i w praktyce trudno jest to realizować efektywnie.
Jak budować swoją pozycję w zespole?
Szef jest szefem, ponieważ ma stanowisko. Zostało mu ono przydzielone lub uzyskał je naturalnie jako właściciel firmy. Osobie z nadania trudno jest jednak zaufać, ponieważ nie jest to osoba, która w jakikolwiek sposób udowodniła swoje kompetencje lub przydatność.
Często pojawia się nawet konflikt pomiędzy pracownikiem i jego przełożonym, który uważa że wie więcej od swojego przełożonego na dany temat i przełożony tylko przeszkadza.
Lider musi zbudować swoją pozycję i musi wiedzieć, jak to zrobić. Nie jest to bowiem łatwe, ponieważ musi stać się częścią zespołu, a co za tym idzie właściwie tym zespołem kierować.
Jak się rozwijać?
Podstawowym zadaniem lidera jest dbanie o rozwój własny i rozwój osób, które są pod jego opieką czy kontrolą. Teoretyczne kierunki rozwoju są zazwyczaj łatwe do określenia, bo nawet jeśli na tym polu nie oczekuje się niczego przełomowego, cel można zdefiniować jako usprawnienie obecnych działań. Prawdziwym zadaniem dla lidera jest przełamywanie barier na drodze do rozwoju.
Bariery dla rozwoju są różnorakie. Zazwyczaj jest to przede wszystkim opór materii, czyli niechęć samego lidera do zmieniania statusu quo i niechęć pracowników do wyrywania ich ze schematów, które do tej pory dla nich działały, lepiej lub gorzej. Na uwadze trzeba mieć jednak to, że mówimy w tym momencie o warunkach idealnych, w których istnieje kultura innowacji, a rozwój wspierany jest na wszystkich szczeblach organizacyjnych. Taka sytuacja jest rzadkością.
Jak ustalać priorytety?
Wielkim zarzutem w stosunku do szefów jest często to, że nie są oni w stanie zajmować się rzeczami ważnymi i skupiają się na szczegółach lub rzeczach zupełnie nieistotnych. Problemem jest tutaj identyfikacja kwestii naprawdę istotnych i jest to jedna z najważniejszych kompetencji prawdziwego lidera.
Artykuł powstał we współpracy z Leadership Center |