Książeczka żeglarska jest podstawowym dokumentem dla marynarzy. Posiadanie jej, nie jest obowiązkowe, jednak dzięki niej możemy wpływać do każdego portu na świecie i przekraczać granice wód terytorialnych. Potwierdza ona naszą tożsamość i dokumentuje nasze doświadczenie morskie. Może służyć również jako paszport służbowy, wydawana jest tylko obywatelowi polskiemu i posiadając ją, można wrócić do kraju niekoniecznie drogą morską. Wystawia ją dyrektor urzędu morskiego.
Spis Treści
ToggleOd czego zacząć?
Na początek, obowiązkowe jest odbycie szkolenia z bezpieczeństwa, w którego skład wchodzą kursy w zakresie: Indywidualnych Technik Ratunkowych, Bezpieczeństwa własnego odpowiedzialności wspólnej, P-poż stopnia podstawowego i wyższego, Elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej lub udzielania pierwszej pomocy medycznej. Po czym otrzymamy świadectwo bezpieczeństwa.
Co dołączyć do wniosku?
Aby otrzymać książeczkę żeglarską, trzeba osobiście złożyć wniosek do Urzędu Morskiego. Należy dołączyć do niego świadectwa wcześniej ukończonych kursów. Powinno się tam również znaleźć zdjęcie w formacie paszportowym, wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy oraz oryginał i kopia świadectwa zdrowia, stwierdzającego zdolność do pracy na statku. Taki dokument wystawić może tylko lekarz do tego uprawniony. Obowiązkowe jest również dołączenie dowodu wniesienia opłaty, kwestionariusza paszportowego oraz do wglądu dowód osobisty lub paszport.
Co jeśli utracimy książeczkę żeglarską?
W przypadku, gdy zgubimy naszą książeczkę żeglarską lub ulegnie ona jakiejś awarii, mamy możliwość wyrobienia nowej. Do otrzymania duplikatu potrzebny będzie nam wniosek, zdjęcie paszportowe, dowód osobisty oraz jego obustronne ksero, wypełniony kwestionariusz paszportowy i dowód zapłaty. Do tego należy dołączyć również oświadczenie mówiące, w jaki sposób utraciliśmy książeczkę żeglarską. Wszystkie te dokumenty trzeba zanieść do Urzędu Morskiego i zostaje nam już tylko czekanie na możliwość odbioru.
Na kogo wniosek można wystawić książeczkę żeglarską?
Aby wyrobić książeczkę żeglarską, potrzebny nam jest wniosek. Osobą upoważnioną do złożenia wniosku może być osoba posiadająca kwalifikacje morskie, czyli świadectwo lub duplom morski. Może to zrobić również osoba posiadająca certyfikat z zakresu bezpieczeństwa w stopniu podstawowym wydany na podstawie Konwencji STCW lub inna osoba będąca w stosunku pracy na statkach z armatorem. Możliwe jest również napisanie wniosku przez ucznia lub studenta szkoły morskiej, w celu przystąpienia do praktyk.
Ile wynosi opłata za książeczkę żeglarską?
Książeczka żeglarska nie jest obowiązkowym dokumentem dla każdego obywatela, także przed wyrobieniem jej, trzeba wnieść opłatę. Należy to zrobić w dniu składania dokumentów w kasie Urzędu Morskiego. Zazwyczaj wynosi ona 50 euro, jeśli jednak jest się uczniem szkoły ponadgimnazjalnej lub studentem i posiada się wniosek dyrektora szkoły, lub rektora uczelni, wynosić ona będzie tylko 25 euro.
Artykuł powstał we współpracy z hms-assistance24.com |