Franczyza w gastronomii - kiedyś i dziśFranczyza w gastronomii - kiedyś i dziś

Franczyza w gastronomii – kiedyś i dziś

Aktulności

Polacy coraz częściej korzystają z usług gastronomicznych. Rozwój cywilizacyjny przyczynia się do zmiany stylu życia, której konsekwencją jest dynamiczny rozwój rynku usług gastronomicznych. Jedną z głównych przyczyn otwartości Polaków na nowe smaki i doświadczenia kulinarne jest kultura spotykania się ze znajomymi na wspólne posiłki w restauracjach. Wciąż pojawiają się nowe trendy kulinarne, jeszcze niedawno popularne było umawianie się na popołudniową kawę na mieście, obecnie coraz bardziej powszechne jest jedzenie śniadań z przyjaciółmi. Odpowiednio do trendów zmienia się oferta restauracyjna.

Początek lat 90 w Polsce był czasem rozwoju sieci gastronomicznych. Jedną z pierwszych restauracji franczyzowych był McDonald’s, który został otwarty w 1992 roku w Warszawie, natomiast pierwsze KFC powstało w Szczecinie w 1995 roku. Polacy pokochali szybkie jedzenie, które stawało się coraz popularniejsze, a kolejne restauracje otwierane były w następnych miastach. Już w 2012 roku na polskim rynku istniało 137 zagranicznych sieci.

Najważniejszym trendem gastronomii ubiegłego roku był street food i slow food. Polacy chętnie sięgają po łatwo dostępne posiłki, gotowe do spożycia w kilka minut po zakupie, ale amerykańskie hity coraz częściej zastępują zdrowe, tradycyjne specjały z najdalszych krajów. Konsumenci chcą mieć możliwość spożywania tego, co zapamiętali z zagranicznych podróży, także w miejscu, w którym na co dzień mieszkają. Rośnie znaczenie jedzenia, a celem kupujących nie jest wyłącznie poczucie sytości, ale szereg innych czynników, jak wartości odżywcze, smak, aspekty etyczne pozyskania składników. W gastronomii jakość stała się kluczową kwestią. W mediach można zaobserwować modę na posiadanie swojej restauracji, Polacy chętnie próbują swoich sił w tym biznesie. Jednak przyczynia się to do wzrostu konkurencji, dlatego utrzymanie się na rynku nie jest łatwe.

Franczyza na rynku gastronomicznym

Z ogólnodostępnych danych wynika, że przychody działalności gastronomicznej rosną każdego roku, co sprawia, że branża ta jest jedną z najbardziej interesujących dla osób chcących prowadzić firmę w systemie franczyzowym. Franczyza jest sprawdzonym i bezpiecznym sposobem działalności na rynku gastronomicznym. Najbardziej rozwinięta jest w segmencie fast food, kawiarni, cukierni oraz lodziarni. Firmy oferujące usługi gastronomiczne to przede wszystkim mikro i małe przedsiębiorstwa, które zazwyczaj przegrywają z konkurencją pod względem marketingu, zarządzania, czy różnorodności asortymentu. W związku z tym szansą na efektywną działalność jest współpraca z większymi podmiotami.

Dla franczyzobiorców istotna jest cena, najbardziej atrakcyjne są niedrogie koncepty jak kawiarnie czy lodziarnie. Przy wynajmie niewielkiego lokalu wystarczający powinien być kapitał wynoszący około 20 tysięcy złotych. Franczyzobiorca, podpisując umowę, może liczyć na „gotowy przepis” na biznes. Działanie pod znaną marką pozwala na oszacowanie zysków, które będzie można osiągnąć w przyszłości. Dla przedsiębiorców szukających pomysłu na nową działalność, ograniczenie ryzyka zamknięcia własnej restauracji jest kluczowym czynnikiem.

Więcej informacji
Dodatkowe informacje o biznesie franczyzowym dostępne są na stronie https://katalogfranczyz.pl/ – katalog ofert franczyzowych

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o