Badania pokazują, że aż 75% dorosłych Polaków regularnie pije kawę. Spośród nich około 55% sięga po ten napój w pracy, a 43% twierdzi, że bez porannego zastrzyku kofeiny są mniej efektywni. Kawa jest nieodłącznym elementem biznesu. Towarzyszy spotkaniom służbowym, negocjacjom, rekrutacjom. Pojawia się także jako jedna z zachęt w ogłoszeniach, w których poszukuje się nowych pracowników. Co warto wiedzieć o tym napoju? Co mówią na jego temat wyniki badań? Jak wybierać kawę dla firm?
Spis Treści
Toggle1. Wszystko o przerwie na kawę
2. Kawa i kontakty biznesowe
3. Kawa a rekrutacja
4. Wizerunek pracodawcy
Badania są jednoznaczne: osoby, które wypijają przynajmniej dwie porcje kawy dziennie chętniej zostają w pracy dłużej niż te, które w ogóle nie sięgają po trunek. Właśnie dlatego warto wybierać dobry napój, jak na przykład kawa Single Origin, kawa Karmello czy inne mieszanki oferowane na https://www.karmello.pl/pl/kawa/, podnoszące atrakcyjność propozycji.
Wszystko o przerwie na kawę
Picie kawy to nie tylko jedna z pierwszych czynności, jaką robią pracownicy po pojawieniu się w biurze, ale także nieodłączny element przerw w czasie wykonywania obowiązków. Badania naukowe udowodniły, że kawa oddala zmęczenie, dodaje energii, wpływa na wydajność pracy, a sama przerwa działa jak relaks i odpoczynek umysłu. Ważne jednak, aby była to dobra mieszanka, na przykład jedna z tych, które proponuje palarnia kawy Karmello. Warianty rozpuszczalne czy napoje instant nie wywierają podobnego efektu.
Dobra kawa zawiera kofeinę, ta zaś aktywuje w organizmie hormony szczęścia: dopaminę, serotoninę, noradrenalinę. Jeśli pracownicy czują spadek motywacji lub znużenie, nie ma nic lepszego niż dobra jakościowo kawa. Wykazano także, że kawa poprawia procesy pamięciowe – potwierdzają to także badania naukowe, oparte na eksperymencie z zapamiętywaniem obrazów. Kofeina pozwoliła uzyskać uczestnikom znacznie lepsze wyniki w porównaniu do osób, którym jej nie dostarczono.
Kawa i kontakty biznesowe
Nic tak nie buduje atmosfery rozmów jak zapach i smak aromatycznej kawy. Tym napojem wita się gości, podawany jest także w czasie rozmów lub spotkań po podpisaniu kontraktu. Można nawet uznać go za jeden z symboli rozmów i negocjacji, który niewątpliwie oddziałuje na zacieśnianie relacji międzyludzkich i tworzenie więzi. Jeśli zatem chcesz przyjąć potencjalnych kontrahentów lub partnerów biznesowych, koniecznie zdecyduj się na dobre ziarno stanowiące podstawę wysokiej jakości naparu.
Kawa a rekrutacja
Ogłoszenia o pracę, w których na liście profitów wymieniana jest kawa, czasami traktowane są z przymrużeniem oka i powątpiewaniem, jednak fakty są nieubłagane. Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii wykazały, że jedna trzecia pracowników uważa, że filiżanka kawy zaproponowana na spotkaniu rekrutacyjnym jest istotna. Taka sama liczba potencjalnych pracowników uznała, że zaproponowanie tego napoju, korzystnie wpłynęło na postrzeganie firmy. Takich danych liczbowych w odniesieniu do polskich realiów nie mamy, nie ulega jednak wątpliwości, że ten drobny gest na pewno nie zaszkodzi, a z dużym prawdopodobieństwem przełamie pierwsze lody i zbuduje pozytywny klimat.
Wizerunek pracodawcy
Kawa to także wizerunek pracodawcy. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Kolorado potwierdziły, że istnieje bezpośredni związek między temperaturą napoju a temperaturą uczuć. Jeśli pracownicy mają dostęp do ciepłej i aromatycznej kawy, ich uczucia względem pracodawcy również stają się cieplejsze. Warto zatem wykorzystać ten pozornie niewielki, a jednak tak znaczący element.