Na polskim rynku funkcjonuje co najmniej kilkadziesiąt firm oferujących sprzedaż baz firm. Przedmiotem ich działalności jest usługa sprzedaży czasowej licencji do zbioru rekordów z danymi kontaktowymi firm zbieranych pod różnym kątem potrzeb. Jednocześnie w sieci rośnie cały czas liczba witryn z dostępnymi katalogami firm. Łatwo z nich skorzystać, szczególnie wtedy, gdy potrzebne są stosunkowo niewielkie zbiory. Wystarczy wprowadzić określony filtr i uzyskuje się potrzebną listę firm. W przypadku, gdy potrzebna jest rzeczywiście obszerna lista warto skorzystać z usługi profesjonalnej instytucji.
Sprzedaż baz firm CD
Zwykle firmy zajmujące się profesjonalnie sprzedażą licencji do zbiorów rekordów adresowych firm przekazują je zebrane na płycie CD. Zwykle jednorazowa oferta zawiera od 200 do 300 tys rekordów. Koszt zakupu licencji na czas określony to przedział od 2 do 5 tys zł., jednak koszt ostateczny zależy od wielu czynników. Najczęściej klientami są firmy, które potrzebują podręcznej książki teleadresowej wstępnie wyselekcjonowanych firm i w postaci elektronicznej. Z tak udostępnianych danych korzystają małe jak i największe instytucje, w tym finansowe, różnej wielkości ubezpieczyciele, firmy telefonii komórkowej, czy firmy IT, ale też dostawcy produktów i usług.
Pośrednicy sprzedaży baz firm
Na naszym rynku z powodzeniem funkcjonują również brokerzy baz danych, czyli wyspecjalizowani pośrednicy, którzy są w stanie samodzielnie stworzyć bazę danym pod wymagania zleceniodawcy i następnie ją użyczyć, również w postaci licencji. Zwykle brokerzy mają dobry dostęp do baz danym firm zagranicznych i tworzą zbiory wszechstronne, przyporządkowane do narzuconego tematu, ale oparte o informacje co najmniej rynku europejskiego. Ceny za usługę owych brokerów są bardzo różne, to rynek działający na podobieństwo choćby rynku ubezpieczeniowego, gdzie broker dysponuje szeregiem możliwości rabatowych.
Aktualizacja baz firm
Kupując bazę firm należy liczyć się z tym, że nie wszystkie dane będą aktualne. Zwykle tego rodzaju firmy w swojej ofercie zapewniają aktualność rekordów na poziomie 80-90%. Im więcej danych szczegółowych ma zawierać licencja tym spada aktualność zbioru. Szczególnie w świetle nowych przepisów RODO aktualizacja zbiorów musiała zostać ograniczona.
Sprzedaż baz danych w świetle RODO
Jeżeli w bazie oferowanych rekordów znajdzie się chociaż jeden adres indywidualny, meilowy, zawierający dane osobowe, wówczas do przetwarzania tych danych należy zastosować zasady ochrony danych osobowych. Nie można użyć tych danych do swoich celów bez spełnienia określonych warunków. Osoba, której dane znalazły się w oferowanej bazie musi poznać nowego administratora jej danych oraz celu przetwarzania. Ten obowiązek informacyjny nabywca bazy musi bezwzględnie spełnić w określonym czasie, czyli do jednego miesiąca albo podczas pierwszego kontaktu z klientem, albo podczas pierwszego ujawnienia danego rekordu nowemu odbiorcy. To obowiązek, który wymusza RODO i to pod presją dotkliwej kary finansowej.
Artykuł powstał przy współpracy z infobrokering.com.pl |