Układ kierowniczy samochodu jest podzespołem odgrywającym istotną rolę tak w komforcie jazdy, jak i w utrzymaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Pomimo swojej funkcji wielu kierowców zdaje się o nim zapominać.
Drgania na kierownicy nie skłaniają większości do odwiedzenia serwisu samochodowego. Panuje przekonanie, że uszkodzona końcówka drążka kierowniczego nie stanowi większej przeszkody do dalszej eksploatacji samochodu, tymczasem skutki takiej trywialności mogą być naprawdę poważne.
Spis Treści
ToggleDrążek kierowniczy – rola i wpływ na samochód
Istotnymi elementami układu kierowniczego są końcówki drążków kierowniczych. Ich elementarnym zadaniem jest połączenie zwrotnicy koła z całym systemem kierowniczym. W zdecydowanej większości zbudowane są z elastycznych przegubów kulowych, które w praktyce umożliwiają ruch zawieszenia kół i umożliwiają skręt zwrotnicy w odniesieniu do przekładni kierowniczej.
Warto wiedzieć jak wygląda końcówka drążka kierowniczego, by lepiej poznać jego działanie i w porę zorientować się, że pora go wymienić. Kształtem jest zbliżona do litery L. Jedna jego strona jest mocowana do zwrotnicy koła, druga do drążka kierowniczego.
Drążek kierowniczy ma wpływ na bezpieczeństwo i zwrotność samochodu. Od niego – w dużym stopniu zależy komfort podróżowania i łatwość wykonywania manewrów. Idąc dalej ma on pośredni wpływ na zużycie opon, a także (szczególnie w przypadku samochodów o dużej masie) na spalanie.
Uszkodzona końcówka drążka kierowniczego a jazda
Mając na uwadze funkcję, którą odgrywa drążek kierowniczy, wszelkie nieprawidłowości w jego działaniu powinny determinować kierowcę do dokonania naprawy. Oczywiście można poruszać się samochodem z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego – wielu kierowców tak robi – jednak nie jest to dobre rozwiązanie. Wprost przeciwnie, uszkodzenie nie tylko jest coraz większe, ale też wpływa na inne podzespoły. Wspomnieliśmy już o oponach, paliwie, a także obniżonym bezpieczeństwie.
Jazda z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego powoduje, że drgania są przenoszone na inne elementy zawieszenia, układu kierowniczego oraz koła. Im dłużej trwa taki stan, tym większe zagrożenie, że i te elementy ulegną poważnej usterce.
Dodatkowo coraz bardziej odczuwa się tzw. luzy na układzie kierowniczym, a co za tym idzie, pojawia się brak zbieżności. Dochodzimy więc do momentu, w którym żaden zakład diagnostyczny nie przedłuży takiemu pojazdowi badań technicznych.
Końcówka drążka kierowniczego – kiedy konieczna jest wymiana
Nie ma niczego dziwnego w zużyciu końcówek drążków kierowniczych. Należą one do podzespołów, które muszą być wymieniane cyklicznie, zgodnie z ich eksploatacją. Tym samym to kierowcy powinni określić moment serwisowania układu kierowniczego, wiele bowiem zależy od ilości przejechanych kilometrów, dynamiki jazdy, sposobu eksploatacji samochodu, a także wskazań jego producenta.
Układ kierowniczy sygnalizuje konieczność wymiany końcówek drążków kierowniczych. Trudno przeoczyć pierwsze objawy tj.:
- stukot z okolic komory silnika w trakcie jazdy i postoju na biegu jałowym;
- hałas z komory silnika zarówno podczas jazdy, jak i postoju;
- nasilające się hałasy podczas jazdy powolnej i po nierównym terenie;
- wibracje kierownicy przy większych prędkościach;
- luzy układu kierowniczego;
- trudniejsze niż zazwyczaj wykonywanie manewrów;
- wolniejsza reakcja pojazdu na delikatne ruchy kierownicą.
Jak dbać o drążek kierowniczy?
Żywotność drążka kierowniczego i jego końcówek można przedłużyć. Nie mówimy tutaj o sytuacji, w której są one już zużyte i nadają się do wymiany, ale o eksploatacji nowych lub eksploatowanych, ale w dobrym stanie.
Elementy nie będą wymagały częstej wymiany, jeśli zrezygnujemy z kręcenia kierownicą w trakcie postoju. Niestety tę czynność większość kierowców wykonuje nagminnie, co zdecydowanie obniża żywotność końcówek drążka kierowniczego. Po wtóre nie powinno się wjeżdżać na wysokie krawężniki, a jeśli nie ma innego rozwiązania, należy to zrobić przy minimalnej prędkości.
Osoby zgłaszające się do serwisu na wymianę końcówek drążka kierowniczego powinny wiedzieć, że te elementy wymienia się zawsze parami – podobnie jak reflektory. Wymiana będzie nieco droższa, ale za to kompletna i umożliwiająca prawidłowe ustawienie zbieżności kół. To także gwarancja większego komfortu jazdy. Dla wielu kierowców wymiana uszkodzonych elementów nie jest skomplikowanym zadaniem i podejmują się tego zadania we własnym zakresie, rezygnując z wizyty w warsztacie. Oczywiście nie ma w tym niczego nieprawidłowego, ale należy pamiętać o nadmienionej już geometrii kół – ta po wykonaniu prac jest absolutną koniecznością.
Przygotowanie artykułu: Autorem artykułu jest redakcja sklepu internetowego Motochemia z akcesoriami, kosmetykami i częściami samochodowymi. |
jestem pierwszy !